Bezoek aan het Nationaal Park Timanfaya

6 november 2017 - Tahiche, Spanje

Zondag hebben we als een echte zondag doorgebracht. Rustig aan de dag beginnen, lekker buiten ontbijten en bakkie doen, douchen en dan even op pad voor een kuiertje. Wat dachten wij van de vulkaan Tahiche! Hier kijken we elke dag op uit en is een leuk wandelingetje voor de zondag (dacht ik). De schoenen aan, flesje water mee en de camera uiteraard. Wij gaan op pad! Eerst een stukje door de wijk, daarna vinden we het pad de vulkaan op. Wr stuiten al snel op een soort grot, hier komt toch een meur uit! Ligt er een dood dier (anne zegt geit, ik zeg hond) te ontbinden, dus wij laten die grot maar voor wat het is 😉. We kuieren lekker door naar boven. Schitterend uitzicht en het waait ook best wel, maar dat verkoelt wel lekker, dus we hobbelen lekker door. Boven aan de krater hebben we een prachtig uitzicht, we zien ons huis en een best deel vh eiland. Mooi hoor, dan zullen we weer ri beneden, maar ondertussen waaien we onze schoenen zowat uit. Dus deze schijterd heeft het niet echt meer... wij terug naar de top en dan komt er een vrouwtje aan omhoog en boven gekomen gaat ze al joggend naar beneden... Ok, dan kan ik het dus ook wel. En idd zijn wij ook heelhuids weer beneden gekomen, was eigenlijk helemaal niet eng, maar tijdens die rukwinden moest je even je koppie erbij houden. In Tahiche ri de bakker gegaan, waar wij heerlijk koffie met taart hebben gegeten ( was tenslotte zondag) en daarna heerlijk in de tuin in de zon met een boek ons hebben vermaakt.
Maandag zijn we ri het NP Timanfaya gegaan. Lekker bijtijds want het kan er wel druk zijn. Bij aankomst viel de drukte reuze mee, we konden gelijk instappen voor de tour per bus. Je mag hier alleen door het park in een georganiseerde tour. De bus rijdt een mooi traject door de lavavelden en je ziet diverse stadia van flora door het landschap heen. Helaas is het foto's maken door de ramen heen, maar je kunt niet alles hebben. Na de tour worden er door gidsen nog wat showtjes weggegeven, een tak wordt in de grond gehouden en daar de temp vlak onder de aarde daar vrij hoog is (agv vulkanische activiteiten), begint die tak spontaan te ontbranden. Ze hebben wat gaten in de grond, als daar water ingegooid wordt komt er een grote stoomfontein uit. En de befaamde gril vh restaurant. Op een groot rooster wordt kip en aardappel bereid boven een gat in de aarde. Je voelt de warmte er goed vanaf komen en ziet het vet uit de kippetjes druipen. Op een gegeven moment prikt hij in de aardappelen en die ploffen gewoon, goed gaar dus. Prachtig om te zien.
Als we het park met de auto verlaten staat me daar toch een file! Wachten op een plaatsje voor je auto, pfffff, het heeft zijn voordelen om vroeg je bed uit te gaan.
Wij rijden hierna naar het Parc Nationales Des Volcanes. Hier kun je om een krater heenlopen en via een pad er ook inlopen. Schitterend gezicht, diverse soorten gesteente zie je op één vulkaan/ krater. Ook de vegetatie die langzaamaan begint te komen. Deze krater was het begin vh de eruptie van 1730. Van 1730-1736 hebben er diverse erupties plaats gevonden. Wat zal dat een verschrikking zijn geweest zeg. Bijna 300 jr na dato maakt het landschap nog steeds diepe indruk.

Hierna zijn we nog een stukje bij de westkust langsgeweest. In La Santa even koffie gedronken en daar zagen we in de verte surfers bezig. Dus daar naartoe gereden. Wow, wat is dat gaaf om te zien zeg. Die mooie golven die op de kust kapot slaan en al die surfers wachtend op die ene golf die ze willen berijden. Veel locals uit het werk die nog even kwamen ontspannen. Een aparte wereld, maar wel leuk om naar te kijken.

1. Margriet:
    7 november 2017
    Leuke verhalen! Wijzijn er geweest toen meiden klein waren. Jullie doen er iets meer dan wij deden! Leuk hoor