Avond4daagse Paramaribo, een feest op zich!

22 april 2017 - Paramaribo, Suriname

Het is alweer onze laatste avond hier. 23 dagen Suriname zijn omgevlogen. Na mijn laatste blog zijn we woensdag j.l.gestart met de avond4daagse. Woensdagochtend een beetje uitgeslapen en langzaamaan ons voorbereid om in deze hitte de 4daagse te gaan wandelen. We hebben nog wat boodschapjes gedaan en heerlijk geluncht bij de waterkant. Lekker met een biertje erbij, goede warming up hihi. Na 3en gaan we op de fiets ri BVSS, het sportveld vanwaar alles gaat gebeuren. Na een kleine 10 km zijn we daar en de vrolijkheid komt je al van verre tegemoet. Inschrijven via internet blijkt toch niet zo handig te zijn, want we hebben geen inschrijfstrookje en weten dus niet welk nummer we hebben om te starten. Maar eind goed, al goed, de papieren administratie is toch wel handig en zo kunnen we starten. Gewapend met fototoestel en een flesje water gaan we op pad. De groepen hebben haast allemaal een brassband bij zich dus die vorderen niet zo snel. Jong en oud doet mee, en onder het thema van gezond leven is belangrijk, hebben ze zich allemaal mooi uitgedost. Wat zullen die mensen het warm hebben zeg, en als je ziet op wat voor schoeisel sommigen lopen, geen wonder dat aan het einde vd dag sommige op panty's binnenkomen. De eerste dag lopen we zo'n 15 km en het is voorbij voor we het in de gaten hebben. Bij binnenkomst krijgen we een lekker waterijsje vd sponsor, Fernandes, en die gaat er heerlijk in (dat ijsje dan hè). We blijven nog even kijken en beginnen dan aan onze kamikaze tocht terug naar huis, in het donker, zonder licht, door onbekende wijken, maar we weten thuis te komen en ook nog zonder kleerscheuren.
Donderdag fietsen we in de ochtend naar plantage Peperpot, eerst bij de Platte Brug met de boot over gezet worden en dan heerlijk fietsen. Deze plantage bestaat nog, als is het plantagegedeelte wel helemaal overwoekerd. Ze hebben er nu een natuurpark van gemaakt, de woningen vd plantage eigenaar is gerestaureerd, je ziet de kampong waar de opzichters woonden en op een maquette zie je ook nog de ruimtes waar de slaven leefden, aan een ketting, hoe verschrikkelijk. Ze hebben hier een trail door het plantagegedeelte gemaakt en hier worden we 2x blij verrast door het zien van apen. Ook hebben we een mooie roofvogel gespot en vele leguanen. Rond 13 u gaan we weer rustig ri huis, zodat we ons kunnen omkleden voor dag2. Ook deze dag is weer een feestje. De groepen hebben allemaal andere outfits aan en hebben er weer veel zin in. Langs de weg zitten elke dag duizenden mensen, de kofferbakverkoop krijgt zo een andere dimensie. Ook hier zie je ze van jong tot oud langs de kant, prachtig! We worden ook vaak aangemoedigd, heel leuk. Op gegeven moment lopen we langs een terras waar veel Nederlanders zitten te kijken en die juichen elke voorbijganger toe. Ineens hebben we zin in wat vocht aanvulling, dus we gaan voor een lekker tapbiertje. Een Djongo(1 liter) is nu iets teveel vh goede, want we hebben ook nog niets gegeten. Na het biertje wandelen we met vleugels en ook nu halen we de finish. Als we rond 21 u naar huis fietsen, zien en horen we net over de helft nog groepen aankomen lopen, eerder strompelen, heb wel meelij met ze.
Vrijdag gaan we met onze huisbaas en zijn vrouw (deze wonen zelf in een ander deel van Paramaribo, maar passen op het huis vd eigenlijke eigenares, die nu in Nederland is)een dagje op pad naar de Jodensavanne, de vroegere Joodse kolonie van Portugese joden. Een groot gebied met heel veel plantages die in handen waren van mn Portugees Joden. Onderweg krijgen we de nodige uitleg en laten ze ook zien waar de plantage van haar familie vroeger was. Die grond blijft in de familie en ze gaan er nu een huis laten bouwen en daar wonen. Veel familie woont daar ook. Daarna rijden we naar Blakawattrakreek, hier had Josef Pengel vroeger zijn vakantiehuis rondom de kreek. Hij liet er zelfs een betonnen sula in aanleggen. Nu is het een recreatieoordje voor de bevolking. Anne gaat nog even in het ondiepe bruine water (colakleur agv de vele bladeren die er in het water liggen, het water zelf is helder). Daarna langzaamaan weer ri Paramaribo, we rijden nog even bij het huisje van Wim en Cynthia langs om de kat en haar 4 kittens te voeren en daarna weer ri ons appartement. We rijden langs de Warung (Javaans eethuisje) om eten te bestellen en eten het dan thuis op het balkon bij Wim en Cynthia op. Natuurlijk onder het genot van een biertje, een leuke aflsuiting van een gezellige dag.
Zaterdagochtend hebben we een Surinaamse kookworkshop gevolgd. We werden netjes thuis opgehaald en naar het woonhuis gebracht, waar mw Alvira al klaar stond om ons te bgroeten. We willen graag pom, pindasoep en bara's maken. Het deeg voor de bara's had ze al klaargemaakt want dit moet lang rijzen. Vantevoren vertelt ze ons al dat koken niet vanaf een recept gaat, maar meer op je gevoel en smaak. Als je een recept letterlijk volgt, merk je vaak dat het resultaat tegenvalt, althans is wel mijn ervaring. We krijgen uitleg waar nodig en worden lekker snel aan het werk gezet. Eerst gaan we de pom klaarmaken, dit is een ovengerecht gemaakt van de tayerknol. Daarna op Anne's verzoek de pindasoep en last but not least de bara's. Op verzoek van Lieuwe, wil ik deze snack leren maken. Het deeg had ze al klaar, maar om mij een idee te geven hoe en wat laat ze me nog een kleine hoeveelheid deeg maken zodat ik een idee heb hoe plakkerig het deeg ongeveer moet zijn. Al met al een leuke en leerzame en lekkere ochtend, waarna we weer netjes thuis gebracht worden. De buikjes gevuld en de leftovers in een doggybag. Daarna nog even chillen in de hangmat om vervolgens aan de laatste dag vd 4 daggse te beginnen. Dit was echt een feestje en lekker vlot klaar, maar 11 km als afsluiting! Tevreden en met een mooie medaille gaan we niet al te laat weer naar huis. Zondag gaan we nl op trip naar Brownsberg en moeten we om 8 u in het centrum klaarstaan. Wordt vervolgd