Weer ff een update

20 april 2017 - Paramaribo, Suriname

De paasdagen hebben we in alle rust doorgebracht. Paaszondag lekker op zoek gegaan naar fietsen en gelunched bij 't Vat, daarna lekker wat in de hangmat gechilld, bedacht wat we zoal nog willen doen. Paasmaandag zijn we rond koffietijd ri de stad gegaan, hebben bij Zus en Zo lekker een gemberbiertje gedronken, en daar kon je ook tours boeken. Vanaf donderdag doen we mee met de avondvierdaagse van Paramaribo en daardoor zitten we beperkt met de resterende dagen. Zondag en maandag kunnen we op een tweedaagse trip naar Brownsberg en Stone Island. Stone Island is een schiereiland in het stuwmeer en met de combinatie tocht ga je het stuwmeer ook op in een boot, dus dat zien we wel zitten. Verder hebben we ook nog een kookworkshop geboekt, we gaan pom en pindasoep maken en speciaal voor Lieuwe, gaan we ook baras leren maken. Speciaal voor ons mogen we in de ochtend de kookworkshop doen, want om 16 u is de laatste etappe vd avondvierdaagse.
Als de trips geboekt zijn gaan we nog een stukje ri Domburg fietsen, maar onderweg is er weinig open en onze magen beginnen te knorren, dus weer terug ri Paramaribo en bij Krasnapolsky aan de overheerlijke koffie met een pasteitje. Zondagen en doordeweekse dagen zijn zo'n groot contrast in Paramaribo. Op zondag is het ongelooflijk rustig op straat, heel weinig auto's. s Avonds halen we bij de chinees wat eten en onder het genot van een parbobiertje eten we dat lekker op ons terras op.
Dinsdaghebben we nog een tripje naar Braamspunt gescoord. Om kwart voor vier worden we bij 't Vat opgehaald, om vervolgens naar Leonsberg gebracht te worden waar we op een korjaal de rivier op gaan ri Braamspunt om zeeschildpadden te spotten tijdens het eieren leggen. Met een beetje mazzel kun je op weg daar naartoe in de boot ook dolfijnen spotten. Twee vliegen in 1 klap. Vanaf de Suriname rivier varen we naar de samenvloeiing met de Commewijnerivier, dit verschil is heel goed in kleur te zien. De Commewijnerivier is een stuk donkerder dan de Suriname rivier, het is opkomend water en dat schijnt de kans op dolfijnen te voetengroten. Vooralsnog is er nog geen dolfijn gespot. De bootsman doet goed zijn best, hij vaart extra lang rond om ons de kans te geven dolfijnen te zien en dan...... Ja hoor, ik zei de gek, spot een rug met vin. Iedereen in rep en roer, zou het dan toch? De bootsman zegt dat zal wel geen dolfijn geweest zijn want waar is ie dan? Ik ben voor 100% zeker dat het er 1 was, en ineens komt ie weer boven en ziet de bootsman het ook. Daarna zien we nog wat meer zwemmen, deze dolfijnen leven in brak water, hebben een lichtgrijze kleur met een roze buik. Schitterend om dit zo rond je boot te zien zwemmen. Helaas heb ik er geen foto van kjnnen schieten, daarvoor waren ze weer te snel weg, maar het was prachtig. Daarna zetten we koers ri de landtong, Braamspunt geheten. Hief gaan we aan land en inmiddels begint het ook al te schemeren. Onze kokkin is inmiddels ook gearriveerd en voorziet ons allemaal van een heerlijk bord met eten, zodat we met een volle maag de zeeschildpadden kunnen gaan spotten. In het donker lopen we over het strand, we mogen geen zaklamp aan want dat schrikt de schildpadden af of stoort ze in hun legproces. De gidsen hebben een zaklamp met rood licht, hierdoor schijnen ze niet gehinderd te worden, maar helaas doen ze die niet vaak aan, dus op goed geluk struinen we over het strand. Daar het vloed wordt, worden we af en toe overspoeld door de hoge golven. Gelukkig heb ik slippers aan, dus lekker op blote voeten. Allereerst vinden we een nest dat is geplunderd door roofdieren, zonde, weer zoveel schildpadjes die het niet gehaald hebben. De eieren vd Krapé schildpadden worden gestroopt en sinds een jaar of 10 wordt hier een poging gedaan om de stropers te pakken. Alleen is het een beetje vechten tegen de bierkaai, maar gelukkig komt er steeds meer bewustwording. Na een km of 3 gelopen te hebben zien we jneens een schildpad op het strand die bezig is een nest te maken. Een green turtle heet deze. Deze mogen niet ujtsterven want zij houden de zeestromen algenvrij. Deze green turtle is alleen niet zo slim, ze graafthaar nest net iets te dicht bij de vloedlijn en als ze bijna zo ver is om de eieren te leggen, stroomt het water haar nest in en gaat ze dus verder om een nieuwe plek te zoeken. Wij lopen weet verder en dan ligt er ineens een Krapé schildpad schuin voor ons. Deze is ook aan het graven, zo vvernuftig doen ze dat. Met de achterpoten halen zexsteeds zand weg en als ze dan een grote kuil hebben, maken ze daar nog eens een gat jn van zo'n 30 cm diep en daar gaat ze de eieren dan inleggen. Vervolgens gooit ze het weer netjes dicht, stamlt het af en toe aan en vefvolgens gaat ze dan rustig aan weer ri zee. Al met al is ze hier zo'n 2 tot 3 uur mee bezig, maar gaaf hoor om dit te zien. Ze legt wel zo'n 100 tot 150 eieren in 1 nest, en grote kans dat geen 1 van deze eieren een schildpadje wordt. Na zo'n 7 tot 8 weken komen de eieren uit en gaan de schildpadjes ri zee. Waar een schildpad is geboren komt zij ook weer terug om haar eieren te leggen. Als ze zo'n 18 jaar oud is, legt ze voor het eerst eieren. Deze volwassen Krapescjildpad was bijna 2 mtr groot. Daarna gaan we weer ri de boot en vlakbij de boot was inmiddels ook nog een Krapeschildpad aan land gekomen om eieren te leggen.Dit gaat zo de hele nacht door, en overdag schijnen ze ook wel aan land te komen km hun nest te graven. Na een klein uurtje in het pikkedonker over de rivier te hebben gevaren zijn we weer bij de Leonsberg. Hier staat de taxi al klaar, die ons netjes thuis afzet. Moe en rozig vd zeewind terug vaneen leuke trip!

1. Regina:
    21 april 2017
    Wat ontzettend mooi om dat van dichtbij mee te maken