Cream trip - Bay of Islands

5 november 2016 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Vandaag om 8.15 uur werden we opgepikt voor een dagje varen door de Bay of Islands. Een cruise die verschillende baaien, eilanden en rotsformaties aandoet. En de mogelijkheid om dolfijnen te spotten en nog leuker, om met ze te zwemmen. Dit onder voorbehoud vh gedrag vd dolfijnen, willen ze spelen, hebben ze zogende jongen bij zich etc etc. Toen we op pad gingen werd ons al mede gedeeld dat ze nog geen bericht hadden gehad dat er dolfijnen waren gespot, maar er waren nog andere agencies op pad en ze hielden onderling contact...just in case....
We vertrokken met schitterend weer, maar eenmaal buiten de kust werd het een stuk frisser. We hebben mooie baaien gezien, een Jan van gentenkolonie, rotsen die door vulkanisch geweld boven het water uit geduwd waren. Deze hadden een hele aparte structuur, in 3 verschillende kleurenlagen en met niet tot nauwelijks geen vegetatie er bovenop. Voor de kust bij Cape Brett ligt een rotsformatie die vanaf het water lijkt op een olifant. De ruimte tussen het lichaam en de slurf die in het water hangt noemen ze The Hole in the Rock. Schitterend om te zien en nog mooier om er onderdoor te varen. Vlak voor we eronder door gingen zag ik nog een zeehond/ -rob in het zonnetje liggen. Daarna weer verder ri andere baaien en nog steeds geen teken van dolfijnen. Onderwijl hadden we al wel instructies gehad, hoe of wat, mochten we gaan zwemmen met de dolfijnen.
Rond kwart voor 1 zijn we bij een eiland aan wal gegaan, hier kon je lunchen, zwemmen of een wandelroute lopen. Boven vanaf de heuvels had je een mooi gezicht over diverse baaien en het eiland. Er lagen heel veel zeilschepen voor anker in de baaien, de nieuw zeelanders gaan in hun vrije tijd er vaak met hun op boot op uit. Niet verkeerd. Rond 2 uur vertrokken we weer, nog steeds geen dolfijnen, snik, snik. Voor de liefhebbers werd het net naast de boot gehangen en mocht je daar in hangen terwijl de boot even gang maakte. Heel wijs maar niet gedaan, want het water was errugggg koud. Een jong grietje lag te rillen in de netten en maar blihven lachen....
Na de tour hebben we ons op Russell af laten zetten en daar een heerlijk Nieuw Zeelands biertje gedronken met een broodplankje erbij. Een mooie afsluiting van een hele mooie dag, ondanks dat we geen enkele dolfijn hebben gezien