Onze eerste volle dag in Suriname

5 april 2017 - Paramaribo, Suriname

Na een behoorlijk warme nacht, met veel gedraai en gezweet, ondanks een overuren makende fan, op zoek naar een supermarkt. Nu hadden we in het donker al gezien dat er op de hoek een Jumbo (jaaaa) zat, maar vanochtend vertelde onze buurman dat deze onlangs falliet is gegaan.... Onze buurman is een Javaanse Surinamer, die bijna 80 is, en sinds 54 jaar in Nederland woont, in de Achterhoek. (Als hij enthousiast aan het vertellen is, hoor je zijn accent, geweldig). Hij mag elk jaar van zijn vrouw 3 mndn naar Suriname, hier gaat hij s ochtends naar het Krasnapolsky ( goeie koffie, gezelschap van een paar bejaarde nederlanders en zijn ogen goed de kost geven. Want het is allemaal mooooooiiiii wat er voorbijkomt. Die ouwe snoeperd! Voor de rest houdt hij zich lekker rustig. Maar prachtig toch als je dit op die leeftijd nog kunt doen.
Na een heerlijke douche, wel koud, maar echt koud kun je het niet noemen, wandelen wij ri de winkels. Al slenterend komen we langs de moskee en synagoge, het busstation en ineens belanden we ol de centrale markt. Heerlijk wat bananen en een grote watermeloen gekocht, de ogen goed de kost gegeven en ik krijg zin om zelf te gaan koken... Maar voorlopig nog maar even niet. Bij de bakker lekker wat broodjes gehaald en een overheerlijk kippenbroodje(lijkt op saucijzen broodje, maar dan veel lekkerder) en Anne gaat voor een pasteitje, die ook prima smaakte. Bij thuiskomst maar even gevraagd waar een klein supermarktje was, want die zijn we zeker voorbij gelopen. Daar thee, koffie , water etc gekocht, zodat we ons wat kunnen behelpen. Ook hebben we een overheerlijke koffie gedronken bij het Krasnapolsky en waar is waar, het is daar heerlijk mensen kijken. Na de siësta, hihi, zijn we nog ri Fort Zeelandia geweest, maar helaas was het museum maar tot 14 u open, dus daar gaan we een andere keer nog naar toe, evenals een hele mooie kathedraal. Aan de waterkant lekker wat gedronken en Anne nog aan de bami met kip. We hebben ook even heerlijk door de Palmentuin gewandeld, grappige vogel gespot en een kudde surinaamse politie op de mountainbike, waarvan een aantal even later ook in de Palmentuin kwam chillen.
Vandaag verder lekker rustig aan gedaan, het is tenslotte vakantie.
In Nederland had ik al iets gelezen over een restaurant, met de lekkerste roti, Joosje genaamd en laten we daar nu vlakbij zitten. En ik moet zeggen, het smaakte heerlijk. Ik merkte ook dat ik nog flink moet oefenen op mijn rotiplaten, want deze waren mooi dun en die van mij dus echt niet. Maar even op zoek naar een kookworkshop, mooi voor laatste deel van de vakantie. Wij zoeken in elk geval bijtijds ons bed op....