Weer terug in Paramaribo

8 april 2017 - Paramaribo, Suriname

Woensdag hebben we nog doorgebracht in Paramaribo. Even een blik mogen werpen in de houten kathedraal. Verder dan dat mochten we niet want we waren niet netjes genoeg gekleed (mijn knokkelknieen waren te zien). Toch even al dat moois kunnen aanschouwen en de volgende keer zijn we wat kuiser gekleed. Vervolgens Fort Zeelandia bezocht. Hier is een museum in gevestigd, met info over de slavernij , de diverse bevolkingsgroepen van Suriname met vitrines met gebruiksvoorwerpen van vroeger, klederdracht, de plek van de Decembermoorden en de Onafhankelijkheidsstrijd. Daarna ri Jenny Tours geslenterd en onze tour naar Nieuw Nickerie en Bigi Pan geboekt. Langs de Waterkant staan 3 paviljoentjes waar eettentjes in zitten en daar genieten we van een late lunch. Anne lekker aan de bruine rijst met kip en ik aan de Heri heri , gebakken cassave, banaan en bakkeljauw. Erg lekker, maar heel voedzaam. In de tuin luieren we nog lekker voordat we onze spullen voor de trip gaan inpakken.

Donderdagochtend om 8 u vertrekken we vanuit 't Vat met nog vier Nederlanders. Winston, onze gids en Arafat, onze chauffeur maken het compleet. Met een comfortabel busje rijden we eerst naar Groningen, gelegen aan de Saramarracarivier, waar in de 19e eeuw Nederlandse boeren uit Groningen naartoe geemigreerd zijn om hier hun geluk te beproeven. Helaas stierven er veel aan de inheemse ziekten maar uiteindelijk heeft het project nog wel een tijdje gewerkt. Nu is het nog een klein dorpje waar mn jn de weekenden de surinaamse bevolking hier wat komt recreeren. Er is een politiepost, polikliniek, een zwembad buiten werking en verder is er niet zoveel te beleven. We nuttigen ons ontbijt hier en rijden verder. We steken diverse rivieren over, die de verschillende districten begrenzen. In Coronie leeft men voornamelijk van de kokosteelt. Je ziet er dus genoeg palmbomen. Winston vertelde dat de de surinamer te lui was om in de bomen te klimmen om de kokosnoten eruit te halen, dus hebben ze de bomen gemanipuleerd en nu kun je bij vele vanaf de grond de kokosnoten plukken. Onderweg zien we ook veel mangobomen, helaas nog iets te vroeg in het seizoen, veel papayabomen, peperstruiken, parwabomen waaruit de honing wordt verzameld, bacovenbomen (bananen) en nog veel meer. Natuurlijk wordt dit te koop aangeboden langs de weg dus regelmatig vers fruit! In Totness, een klein dorpje in Cornie, lunchen we gezamenlijk. Heerlijke rijst met kip en bruine bonen, met pepers erbij uiteraard. Krijg jneens weer visioenen van mijn zelfgemaakte sambal, zo scherp is de geur die uit het schaaltje pepers komt. Hier moet je dus ook geen lepels van over je eten doen :-).
Na de lunch rijden we weer verder, district Nickerie in. Maar eerst nog een stop om vers kokoswater te drinken. Bij een kraampje wordt de top vd kokosnoot eraf gehakt met een machete, don't try this at home, een rietje er in en drinken maar. Zalig en lekker dorstlessend. Daarna openhakken en het vruchtvlees eruit lepelen. De man hakte een klein stukje schil eraf en dit dient als lepel, inventief!
In Nickerie leeft men voornamelijkvd rijstbouw. Je ziet hier dus overal rijstplantages, jn diverse stadia van groei om zoveel mogelijk rijst te kunnen produceren. Ook hier kentmen dus een beetje Smokey Season ( na de oogst de rijstvelden in de fik steken om de grond weer vruchtbaar te mmaken en de rotzooi op te ruimen, levert veel rook op , waardoor smokey season en niet zulke blije buren). We maken nog een stop bij een rijstpellerij, hier wordt de geoogste rijst eerst gedroogd, dmv lange trapsgewijze platen waarop de rijst wordt gelegd en door warme lucht vanuit een soort vuurvat wordt de rijst dan in 24 u gedroogd. Dan vervoerd machinaal naar een andere ruimte waar de rijst ontdaan wordt vh vlies en gesorteerd wordt op hele korrel, gebroken, 3/4 en vervolgens in grote balen wordt opgevangen. Deze rijstboer leverde alleen voor de import. Rondeen uur of vier komen we aan in Nieuw Nickerie en worden naar het hotel gebracht. Daarna hebben we tot 18 u de tijd om lekker te chillen, dus wij gaan op zoek naar koffie. Heerlijk terrasje gepakt, bakkie gedaan en daarna nog wat rondgeslenterd. Nog wat ramboetans gekocht, heerlijke vruchten die wel wat op lychees lijken. Om 18 u zijn we ri de Zeedijk vertrokken om op zijn surinaams te gaan wandelen (stapvoets rondrijden in de auto). Bij de Zeedijk zijn we even de Atlantische Oceaan gaan bewonderen, die hier landinwaarts als grensrivier met Guyana loopt. Bij de Zeedijk is ook de gedoogde illegale grensoversteek per boot. Verderop landinwaarts was de legale ferry. Op de Zeedijk was ook een Hindoetempel, erg mooi om te zien. Als je de gehele dag nog geen vlees had gegeten mocht je naarbinnen anders alleen maar kijken vanaf de drempel. Daarna langzaamaan terug naar Nieuw Nickerie waar we heerlijk hebben gegeten bij de lokale Chinees. Bami met kip en vis, nasi met kip en vis, zoetzure vis en tjaptjoi met kip. Verrukkelijk!! Daarna lekker teruggeslenterd naar het hotel en heerlijk geslapen.
Vrijdagochtend om 8 u had Winston de boot naar Bigi Pan, een groot natuurreservaat, besproken, maar we konden pas vanaf 8 u ontbijten, dus bij Winston even lichte paniek, maar gelukkig wilde het hotel de broodjes klaarmaken en konden we ze in de bus opeten. Buiten zag het er al flink dreigend uit en toen we in de boot zaten duurde het dus ook niet al te lang.... regen. Na een km gevaren te hebben gingen we van de Nickerierivier af en een zijkanaal in, echter vanwege de getijden in de rivier was het hier afgedamd om leegloop vh reservaat te voorkomen. Dus uit de boot, de boot werd op een rail gevaren en handmatig erover heen getrokken. Een flinke klus aangezien het eb was en er best een stuk moest worden overbrugd. Gelukkig hadden wij veel mannen aan boord, dus wij konden toekijken hihi. Na de dam weer verder in onze open boot. En ja hoor, daar begon het al harder te regenen. Met opzet geen zweterige poncho meegenomen, dus na een tijdje was de wetlook compleet. Verzopen katten waren we, maar de temperatuur was goed, dus het humeur ook. Onderweg al wel wat mooie vogels gespot, moerasbuizerds, witte reiger, rode ara, rode ibis en nog wat kleinere vogels waarvan kk de naam niet weet. Na het kanaal kwamen we op een groot meer uit, hier stonden diverse lodges in het meer en bij 1 hebben we even lekker koffie gedronken en warempel het werd nog droog ook. Dus nog verder het meer en de mangrovebossen ingetrokken en toennog meer vogels gezien en kunnen fotograferen. Helaas niet grote zwermen rode ibissen gezien, maar wel een aantal. Deze vogels worden rood als gevolg van garnalen en krabbetjes eten. Erg mooi om te zien en ze springen ook erg in het oog door hun kleur. Rond een uur of 1 kwamen we weer bij de bus en zijn we richting restaurant gegaan voor de lunch. Heerlijk Saoto gegeten, een overheerlijke surinaamse soep en daarna weer ri Paramaribo waar we met de nodige buien onderweg weer arriveerden. Bij Joosje lekker gegeten, bami met kip en Anne roti doks, met aardappelen en kouseband. Daarna moe en voldaan ons bed ingerold. Zaterdag gaan we er op de fiets op uit.

1. J Rozema:
    9 april 2017
    Hallo daar, volgens ons vermaken jullie je wel. Wat die houten kathedraal betreft. mochten jullie er niet in omdat je wat had beschadigd? Alles goed hier dus de groeten van hier uit franeker, je pa en ma
  2. Jacqueline:
    9 april 2017
    Het is weer een genot om te lezen! Veel plezier