Vanuit Coromandel op weg naar Rotorua

19 november 2016 - Taupomeer, Nieuw-Zeeland

Donderdag zijn we op pad gegaan ri Rotorua, bekend om zijn vulkanische activiteiten. Eerst een stop in Karangahake Gorge gemaakt. Zo rij je nog redelijk vlak en zo rij je door een met bergwanden omgeven dal. In dit gebied had men vroeger goud en zilvermijnen. Dmv een mooie wandeltocht kon je de restanten hiervan bewonderen, ook liep je door de tunnels waar vroeger de treintjes de mijnen in- en uitgingen. Lekker spooky, gelukkig hadden we een lampje bij ons. Daarna verder gereden ri Rotorua. Vandaag was weer zo'n dag van regen, afgewisseld met zonneschijn en gelukkig tijdens de wandelingen was het redelijk droog. Rond een uur of vijf kwamen we langs de Wairere Falls, de hoogste van het Noordereiland en de moeite waard. Hiervoor moest je echter eerst wel wat moeite doen . De lookout , deze bevond zich aan de voet vd waterval, bereikte je na zo'n 45 min vrij steil klimmen en door de regen was het ook lekker glibberig geworden. Bij de lookout aangekomen was het de klim dubbel en dwars waard. Dat zijn van die verschijnselen waar je gewoon uren naar kunt kijken zonder dat het verveelt. Vanwege het weer en het tijdstip zijn we maar niet meer door naar de top gegaan, bovendien moesten we ook nog op zoek naar een camping

Bij lake Rotorua konden we nog een plekje bemachtigen. Prachtig gezicht zo over het meer heen, met de zwarte zwanen binnen handbereik. De volgende ochtend ri het stadje waar een paar activiteiten te doen waren. Zo had je in het stadspark gewoon geisertjes, modderpoeltjes en heel veel stoom. Schitterend om te zien. Vervolgens koffie gedronken in Ohinemutu, een Maoridorp waar Rotorua omheen en tegenaan gebouwd is. Hier zag je in de tuinen de stoom ook omhoog komen en de poeltjes gebruikten ze hier ook nog om te koken, de was te doen etc. Op het kerkhof werden de doden boven de grond begraven, anders werden ze gekookt. Hoe raar is dat! Daarna hebben we iets prachtigs gedaan. Met een helikopter naar Mt TTarawera gevlogen, dit is een slapende vulkaan, daar een korte wandeling gemaakt en weer terug naar Rotorua gevlogen. Wauw, dat was echt kicken!! Het leuke was ook nog dat we een vrouwelijke piloot hadden en ook nog eens uit Nederland. Als reisleidster in NZ terecht gekomen en daar blijven hangen en zich omgeschoold naar pilote. Geweldig! Na deze mooie ervaring hebben we lekker een biertje gepakt op een terras. Daarna een camping gezocht, boodschappen gedaan en voor het eten nog een mooie wandeling gemaakt om vanuit de verte de Pohutu geiser te zien spuiten. Het is zo'n rare gewaarwording om zo maar stoom uit de aardbodem te zien komen of vanuit een bergwand.

Zaterdag hebben we Waimangu Volcanic Valley en Waotapu Thermal Wonderland bezocht. Twee geothermische streken, waar je de restanten van vulkaanuitbarstingen kunt zien en hoe de flora en fauna zich daarna ook weer herstelt. Zo loop je dan langs meertjes, waar de watertemperatuur zo'n 70 gr is. De rotte eierenlucht komt af en toe penetrant je neus binnen, maar dat mag de pret niet drukken. Zo schitterend mooi! Ik bleef foto's maken. Nu staan we vlakbij Lake Taupo op de camping en gaan we morgen nog naar een Thermal Valley, deze kun je alleen per boot bereiken. To be continue....